Album OUT – VIP info

With OUT Feline&Strange go beyond. Again.

Mit OUT überschreiten Feline&Strange alle Grenzen. Wieder einmal.

(Deutscher Infotext weiter unten)

Fully streamlined into an Electro Wave Cabaret duo, Feline Lang (vocals, piano, synths, melodica) & Christoph Klemke (cello, percussion, back vocals) rock, with the help of legendary drummer Brian Viglione (Dresden Dolls, Violent Femmes, Nine Inch Nails) and punk bassist and producer Tyler KouqJ Garrett (J and the 9s), through 11 aggressive and depressive songs, like out of a hole in the ground or out of space – dark as either.

Out of expectations, out of the box, out of patience.

With the last song on the predecessor “TRUTHS” Feline promised “I’m gettin’ angry”. Here’s proof: Yes, she is.

“I knew this was going to be different but it turned out to be breathtaking!!” (Patreon comment)

“Wenn man mich jetzt in einen Folterkeller sperren würde und fragen, welches ist das bestproduzierte Popalbum aller Zeiten – ich wüßte keines, was besser wäre als dieses. Wenn das nicht den großen Durchbruch bringt, weiß ich auch nicht.” Klangheim (High End Audioentwickler)

(read on in English a little further below)

Mit der Fokussierung der Band als außergewöhnliches Electro Wave Cabaret – Duo rocken sich Feline Lang (vocals, piano, synths, melodica) & Christoph Klemke (cello, percussion, back vocals), unterstützt vom legendären Drummer Brian Viglione (Dresden Dolls, Violent Femmes, Nine Inch Nails) und dem Punkbassisten und Produzenten Tyler KouqJ Garrett (J and the 9s) durch 11 aggressive und depressive Songs.

Aus einem Loch im Boden. Aus dem Weltall. Düster wie beides.

Die musikalische Farbe der Band hat sich verdüstert. Der zeitgemäße Indiesound und die Retro-Einflüsse -wie Synthpop, EBM, 80ies-inspirierter Punk in bester Berliner Schule- verbinden sich perfekt mit herzzerreißenden kammermusikalischen Piano/Celloballaden und Ethnopercussion zu den epischen Kompositionen Feline Langs.

INSIDERINFO

Feline schrieb fast alle Songs des Albums in nur 2 Wochen während eines Residenzaufenthalts in der Kulturfabrik La Friche in Marseille. Die Residenz wurde – gleich nach Förderung der US-Tour durch die Initiative Musik– vom musicboard Berlin und dem Goetheinstitut Marseille verliehen – und Feline hat sämtliche Erwartungen übertroffen. Die Entstehungsgeschichte liefert eine Erklärung für den starken inneren Zusammenhalt des Albums; die Weiterentwicklung der Songs während des Kippens des deutschen Flüchtlingswunders in eine weltumspannende politische Krise hingegen die ungebremste Wut und Trauer, die aus den 11 Songs spricht.

WAS DAHINTERSTECKT

Feline&Strange benutzen die Alien-Backstory, die in SCIENCE FICTION als schizophrene Vision eines Amokläufers begann und sich in Musik, Lyrics und Artwork sowie Begleitliteratur durch die beiden folgenden Alben und die Live-Shows zieht, um den Hörer in eine Perspektive zu bringen, die er oder sie hoffentlich nie am eigenen Leib erfahren wird. Verfolgt, in Todesangst, bedroht mit Abschiebung an einen lebensfeindlichen Ort, aus keinem anderen Grund als dem, zu sein, was man ist.

Bei der Show zum Album – Premiere auf dem wilden STEAMBALL IV – STILL ON EARTH?! mit rund 20 Künstlern und interaktivem Rollenspiel am 24.3. in Berlin – wird die Story auf die Spitze getrieben. Mit einem düsteren und wütenden Multimedia-Overkill (mit tränenreich-versöhnlichem Ausklang) läßt das Duo die Zuschauer spüren, was es heißt, verfolgt zu werden.

DAS ARTWORK

Das Album wird, vor allem aus Umweltschutzgründen, nur digital veröffentlicht sowie im Sommer 2017 auf Vinyl. Die streng limitierte CD-Version ist nur bei der Band erhältlich. Ebenso das Artwork, auch ohne CD nur mit Downloadcode zu bekommen. Das Digisleeve aus recycletem Papier ist ein raffiniertes 3D-Kunstwerk, das die Tradition von SCIENCE FICTION, LIES und TRUTHS fortsetzt und darüber hinausgeht. Die scheinbar simple Papphülle fordert den Besitzer zu ihrer eigenen Zerstörung auf. Hat er sich dazu überwunden und zerschneidet das Sleeve, erhält er ein düsteres Faltdiorama oder Schattentheater.

Das Textheft (auch als Download auf der Website der Band erhältlich, sowie ein Blankobogen) präsentiert sich dadurch plötzlich als Fragebogen unbekannter Herkunft und Autorität zum Erhalt eines Visums zum weiteren Aufenthalt auf dem Planeten Erde. Das Resultat? Verborgen im Diorama. Bist Du ein Mensch? Bist Du ein Bürger der Erde? Bist Du ein intelligentes Lebewesen? Und wenn Du des Planetens verwiesen wirst – wie sollst Du überleben?

2 alternative Cover für die digitale Edition – Das Faltdiorama (Modell)
Artwork: Feline Lang – Bodypainting & Fotos: Chrische E. Meyer

Cover OUT white digital editionCover OUT blackIMG_20170111_144338

The musical colour of the band has changed towards the dark. Retro influences taken in a modern way, as Synthpop, EBM, 80ies style Punk deeply rooted in Berlin’s music tradition, blend together perfectly with heart rending piano/cello chamber music, and ethnic percussions, to the timeless epic compositions Feline Lang has always stood for.

INSIDER INFO

Feline wrote the lot of this album in only 2 weeks during a residency at the cultural centre La Friche in Marseille, France. The residency had been granted -right after the US tour funding by German Bundestag- by Berlin senate’s musicboard and Marseille’s Goethe Institute – and Feline surpassed all expectations. The story of this record explains the strong feel of  wholeness in this album; the production during the world turning from Germany welcoming thousands of refugees with open arms to a world wide political crisis explains the uninhibited rage and sadness in these 11 songs.

WHAT’S BEHIND

Feline&Strange use the alien backstory prepared in the 3 predecessing long player’s artwork and their shows to push the listener into a position most of them will, hopefully, never know first-hand. Persecuted, scared to death, threatened with deportation into a lethal environment, for no other reason than their being what they are.

THE ARTWORK

The album will be released digital plus a prerelease subscription only, plus a vinyl release in summer 2017.

The box set of the strictly limited CD edition, available only via the band, is a intricate 3D piece of art, which succeeds in, and tops, the tradition started with LIES and TRUTHS. The seemingly simple cardboard sleeve appeals to the listener to destroy the package to reveal a scary fold out diorama. The lyrics sheet is converted into a questionnaire of unknown origin and authority, posing unanswerable questions, and sick answers. The result of your test? It’s hidden in the package. Are you human? Are you a citizen of Earth? Are you a sentient being? And if you are deported from Earth – how can you survive?

Playlist & Videos

And if the world would end tonight: Piano ballad ouverture in German Lied tradition with a drum solo introduction and an orchestral string final. Out of this world.

City by the Sea: Strongly connected to Feline’s impressions during her residency in Marseille, this dark and ethnic rock song tells the lethal story of the sea, and refugees. Out of your home country.

No Life on Mars: A failed communication mirrors inside an empty mind, and in a heavy Electro Wave track with a strong 80ies feel. Out of words.

Short of words really flabbergasted.Feels like looking at and listening to Bowie at his best. But again different and better!
Christoph looks great as a “Capo di tutti capi”! Go on and don’t keep this for patrons only as it deserves much more!
(Patreon comments)

Hole in the ground: Scary dark cabaret rock with a sparse arrangement and depressive lyrics. Bad girl. Out of normality. – OUT features a lot of premieres, as this one: Feline wrote her first song ever on and for the guitar. Many more to come, we guess.

Berlin’s a bitch: The band’s contribution to Heimatmusik. Includes a traditional Leierkasten break in Berlin-German. The rest is fun punk, and Brian throws his sticks a few times. Out of this city.

On the run: Hurting art rock with immeasurable energy, told from a refugee’s  perspective. Or from that of a mistreated runaway child. Out of everything you ever knew. Concert Harp: Brigitte Langnickel-Köhler

Little Boxes: A badass piano punk about narrowmindedness. Out of the box.

Little Boxes was always one of my favourites and the way it has become is fantastic.
Your performance is reminding both of us of Nina Hagen, but still totally different.(don’t know how to express that any better)
So congratulations again! (Patreon comments)

How much: A haunted senior residency for the ghosts of musicians, and a haunting thought that lingers. Constructed like an operatic aria, and with the same intensity, but plus a lot of creepiness. Out of my mind.

Lilith: From a heavy drone through a concert harp to a EBM/techno interlude, this gothic track is mythical and just, big. Out of humanity. Concert Harp: Brigitte Langnickel-Köhler

Modern Conversation: Industrial Electro-Punk with all the aggression “Gettin’ Angry” (TRUTHS) promised. Brian plays the dumpster, among other things. Out of control.
Have a look at the genesis of one of the most energetic songs on this album! Making of, featuring Brian Viglione playing the dumpster, a MeMe-Choir, and a puppy. Everybody loves puppies.

The Train: Closes the arc Track 1 started. A hypnotizing piano ballad about eternity, and individual death. For the scientists, about bios and zoe. Disappears into the sunrise, and leaves the listener in tears. Out of life.

Für Audiofreaks erscheint das Album in 2 Masterversionen auf der Bandcampseite der Band, einer Berliner Version und einer US-Version.
Der US-Master:

Liked it? Want more? Take a second to support us on Patreon!
Become a patron at Patreon!